O chestiune de opţiuni şi unghiuri


Autor: Marius Ghilezan
Titlu: Ţigara unui viitor de paie
Editura: Corint
Anul: 2011
Nr. de pag.: 124
Preţ: 20
Redactor: Camelia Tudor

Când am început să citesc volumul lui Marius Ghilezan, am reuşit să realizez două sinapse culturale de mare efect, ambele provenind din spaţiul mioritic. Din punct de vedere poetic, timişoreanul mi-a adus aminte de una dintre primele mele experienţe legate de poezia contemporană şi anume, volumul Moartea citeşte ziarul a lui Mircea Dinescu. De asemenea, am găsit un corespondent şi în muzica rock actuală, mă refer aici la albumul de debut al clujenilor de la Lună Amară (foşti Tanagra Noise), Asfalt, apărut în anul 2004.
Pornind de la aceste două premise, volumul lui Marius Ghilezan a curs bine cu poporul întreg care aşteaptă papagalul să-i citească destinul.
Există mai multe tipuri de istorie pe care le serveşte autorul. Una dintre ele, poate cea mai dureroasă este o istorie a cinismului, pe care o regăsim în poemul Memoria.

În clasa profesorului Banu Rădulescu
se strigă catalogul celor ucişi în temniţele comuniste
“unde sunt cei care nu mai sunt?”

Pe peretele din dreapta, geografia detenţiei,
iar pe băncile din mijloc, în loc de caiete,
revista gândirii arestate,
în stânga, doar ferestrele ţăndări,
hârtii lipicioase atârnă
pline de muşte cu un sfârşit aşteptat.

Memoria este durerea din cap.
Rechizitorii întregi aşteaptă cuminţi în dulapuri
– sub lacăte plosca de fier –
să fie trimise pe calea justiţiei.

Profesorul continuă să strige catalogul,
în sală, doar îngeri.

Cei care nu mai sunt au numere matricole
în loc de morminte.

Ca praful pe bănci, memoria stă cuminte
şi aşteaptă recunoştinţă.

În poemul Nimeni nu moare din credinţă, poetul intră în dialog cu dizidenţa anti-comunistă, prin crearea unor scenarii istorice la care ar fi putut fi martor/ şi-ar fi dorit să fie martor. Tăiertura versului este una de chirurg experimentat, dar şi o dovadă că versul post-douămiist poate avea forţă şi consistenţă.

să eliberez din temniţă
binele arestat
şi să-l duc
într-o firească şi dumnezeiască
guvernare
şi apoi să mă înalţ,
fără virtutea militară,
numai cu misiunea împlinită
a robului întru credinţă
(Nimeni nu moare din credinţă)

Adevăratul pretext al acestei cărţi, vizibil atât în titlu, dar şi în câteva dintre poeme este Yalta, unde cei trei (Marea Britanie, Uniunea Sovietică şi Statele Unite) fumaseră cu sete / şi până la chiştoc (lirism pur) / ţigara unui viitor de paie (o lecţie de istorie prea puţin predată în şcolile din România).
Surprizele lui Marius Ghilezan nu se opresc aici. Poemul Licuriciul este varianta bănăţeană pentru Ferma Animalelor a lui George Orwell. Fabula poetului timişorean de duce cu gândul la turnători mai mici sau mai mari, la parveniţi de toate soiurile, fauna fiind foarte diversificată: grauri, ciori, corbi, lotrii, guzgani etc.
Şi cum Marius Ghilezan nu putea rămâne tributar trecutului, cea mai bună metodă de a se apropia de contemporani este stadionul. Golul literar este de fapt o ironie la adresa degradării sociale, un pumn dat literaturii de consum care se scrie astăzi.

Cine mai are nevoie de ficţiune când stadioanele sunt pline de intrigi?
Există o literatură a gazonului,
chiar dacă opera e colectivă,
simţul estetic şi nativii
fac peluzele să exulte
la fiece insinuare,
jambierele sunt trase în paragrafe simple
dribling la epitaf,
prapurii sunt petarde şi steaguri.
(Gol literar)

Ruperea de prezentul cenuşiu şi accesarea viitorului incert se face datorită ideii că în viaţă nu totul e google/mai sunt şi biblioteci. Totuşi, pentru unii E-Pad-ul e marfă / şi te ţine bine în ghiare. Până la urmă, totul este o chestiune de opţiuni şi de unghiuri. Ca un meci de snooker, cu Marius Ghilezan în rolul lui Mark Williams.

Advertisements

2 Comments

Filed under recenzii de carte

2 responses to “O chestiune de opţiuni şi unghiuri

  1. cb

    Pe mine m a cucerit Tigara lui Ghilezan. Pacat ca nu ma voi apuca de fumat.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s